Sklep internetowy przygotowany przez WordPress
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Księgowość online
21 września, 2020

Optymalizacja witryn internetowych

WordPress daje wiele możliwości do tworzenia witryn WWW, ich projektowania oraz prowadzenia. Dzięki możliwościom WordPressa powstają witryny, które da się w prosty sposób rozwijać także z uwagi na pozycjonowanie. By optymalizacja witryny internetowej na WordPressie była skuteczna, warto sięgnąć po różne narzędzia i wtyczki zaprojektowane do optymalizacji oraz {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Narzędziem szczególnie korzystnym do optymalizacji witryn WWW jest przygotowany przez Google Page Speed Insight. To narzędzie głównie sprawdza czas, którego potrzebuje przeglądarka, żeby w pełni wyświetlić stronę . Na bazie danych Google ocenia witrynę w skali od 0 do 100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak niewielka wartość punktowa może wywołać jej zaniżenie. To co ważne w tym narzędziu, to pełna analiza elementów, które wpływają na ten albo inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, jakie elementy wymagają poprawy. Dla przykładu należy zmniejszać rozmiary grafik, usuwać zasoby blokujące renderowanie, usuwać niepotrzebne już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Szczególnie rozbudowanym narzędziem optymalizacji witryn WWW na WordPress jest też narzędzie Google Lighthouse, zamieszczone w przeglądarce. Działa w sposób zbliżony do Page Speed Insight, jednak jest znacznie bardziej funkcjonalne, z uwagi na dostępność 5 kategorii. Pierwszą jest performance, czyli wydajność witryny. Określa stronę internetową z uwagi na jej działanie. Ocenia m.in. czas ładowania witryny, odnajduje nieużywane kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy konieczne do naprawy, żeby poprawić wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym dziale istotne jest dostosowanie do użytkownika. Analizowane są np. opisy alternatywne, zrozumiałość języka czy poprawna struktura.

Następny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność witryny internetowej pod względem zachowań użytkowników. Dla przykładu określa możliwość wklejania haseł, kwestie techniczne jak odpowiednie rozmiary pokazywanych grafik lub poprawne zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse ocenia stronę internetową też pod kierunkiem wskaźników SEO. Ocenia na przykład obecność meta opisów lub atrybutu alt dołączanego do obrazów. Piąta kategoria, czyli PWA (Progressive Web App) ma za zadanie oceniać, czy witryna posiada funkcję aplikacji dostępnej offline oraz czy dobrze działa w formie uproszczonej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszystkie niedociągnięcia, które trzeba zmienić w kierunku optymalizacji witryny internetowej na WordPressie.

Test My Site with Google

Funkcja Test My Site w odróżnieniu od Lighthouse oraz Page Speed Insight koncentruje się w głównej mierze na mobilnych urządzeniach. Najistotniejszej weryfikacji podlega czas ładowania witryny oraz metoda pokazania jej na komórkach. Test My Site oferuje ścisły raport wskazujący co należy zmienić. Dla przykładu zwraca uwagę na zasoby utrudniające renderowanie, wydajność JavaScript, a także podpowiada wyrzucenie nieużywanych narzędzi. Ta funkcja pokazuje również ulepszenia, które pomogą dostosować stronę do potrzeb użytkownika, np. działanie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje również usprawnienia związane z takimi działaniami, jak szybka metoda logowania, rejestracji oraz płatności. Google oferuje szeroki zakres narzędzi wskazujących najważniejsze usprawnienia korzytnie wpływające na optymalizację witryny internetowej.

Wtyczki optymalizacji witryn WWW na WordPressie

Oprócz narzędzi proponowanych przez Google do optymalizacji witryn internetowych na Wordpresie da się wykorzystać również zaprojektowane w tym celu wtyczki. Logując się do WordPressa otrzymuje się dostęp do bezpłatnych oraz płatnych wtyczek, które posiadają wiele ciekawych dodatków, wzbogacających witryny internetowe. Wtyczki związane z optymalizacją mają na celu dodawanie funkcji, które oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja od strony kodów CSS oraz HTML. Za pomocą tej wtyczki redukowane są nieużywane znaki w kodzie HTML. Za jej sprawą możliwa jest również optymalizacja obrazów i czcionek. Co więcej wtyczka Autoptimize przenosi skrypty w stopkę, w ten sposób minimalizuje czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – to wtyczka, jaka sprawdza strony, podstrony, wpisy itp. z uwagi na poprawność elementów SEO np. słów kluczowych, atrybutów alt, meta opisów albo parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest edycja tych poszczególnych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje odpowiednio przygotowane elementy oraz te, które należy zmienić w treści, żeby uzyskać jak najlepsze rezultaty optymalizacji witryny internetowej na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania witryny. Za pomocą dodawanych reguł podnosi wydajność witryny co sprawia, że wyświetla się ona zdecydowanie szybciej. Kieruje budowaniem pamięci podręcznej (cache), jej usuwaniem oraz na kompresję kodów np. HTML oraz CSS. Tą metodą przeglądarka zachowuje statyczne pliki podczas pierwszego wyświetlenia strony, a przy następnych razach ładuje ją bez obciążania serwerów.

Pozycjonowanie stron

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok