Pojazdy uprzywilejowanie – zdobywanie uprawnień, wymagania, rodzaje kursów

Nowoczesne etykieciarki Banderolownice Aplikatory etykiet
Nowoczesne technologie nanoszenia banderoli – aplikatory etykiet
Marzec 25, 2017
Escape room - Escape room Toruń - Dom Kłódek Toruń
Masz tylko godzinę, aby znaleźć klucz!
Marzec 27, 2017

Pojazdy uprzywilejowanie – zdobywanie uprawnień, wymagania, rodzaje kursów

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W wielu ośrodkach zajmujących się trenowaniem metody jazdy możemy znaleźć propozycję kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od dłuższego czasu cieszą się dużą popularnością – zarówno te na karetki, jak również na pojazdy Straży Granicznej. Nic w tym dziwnego – mamy możliwość po nich natychmiast znaleźć pracę. Wspomniane szkolenia mają w pierwszej kolejności przygotować osobę za kierownicą do prawidłowego działania w różnorodnych sytuacjach, czasami nadzwyczaj wyczerpujących i wyjątkowych. Przeprowadzanie manewrów na drodze, jazda na sygnale przez skrzyżowanie na czerwonym świetle bądź jazda z dużą prędkością oraz niespodziewane hamowanie – to zaledwie niektóre z zadań, jakie stoją przed kierowcami. Przeważnie szkoleniowcom szczególnie zależy, ażeby prowadzący opanował sztukę sterowania pojazdem wtedy, gdy wydaje się to niemożliwe. Utrata władzy w każdej sekundzie potrafi spowodować ciężki wypadek. Adresatami kursu są kierowcy, którzy chcą działać w społecznych organizacjach zajmujących się ochroną ludzkiego zdrowia i życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, dostarczaniem wartości pieniężnych czy zatrzymywaniem pożarów.

Program szkolenia skupia więc zadania praktyczne prowadzone na różnorodnych przestrzeniach: na płycie poślizgowej pierścieniowej lub torze szkoleniowym. Kurs podstawowy trwa 14 godzin oraz zawiera 6 godzin wykładów i 8 godzin zajęć praktycznych. Jakie wątki mają szansę pojawić się na zajęciach? W szczególności z kręgu regulaminów ruchu drogowego, zagadnień pojawiania się wypadków na trasie, psychologii transportu albo metody jazdy w utrudnionych warunkach. Kurs kończy się niewątpliwie sprawdzianem z części akademickiej oraz części praktycznej.

Test z części teoretycznej trwa 25 minut oraz ujmuje 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi obowiązkowo odhaczyć dobrze wyłącznie jedną odpowiedź. Korzystny rezultat egzaminu możemy zdobyć, w przypadku kiedy przynajmniej 16 odpowiedzi jest prawdziwych.

Test z części praktycznej zawiera zrobienie konkretnych manewrów, przykładowo slalomu czy hamowania na zakręcie. W przypadku kiedy uczestnik niedokładnie wykona dwa razy takie samo zadanie, osiągnie odmowny wynik z egzaminu.

Czego wymaga się od kursantów?

Przede wszystkim jest dysponowanie prawem jazdy określonej kategorii. Bez wątpienia ktoś, kto zamierza być kierowcą – konwojentem albo kierowcą wozu policyjnego, musi koniecznie mieć doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia mówiąc w skrócie nie może być zatem osoba, jaka chwilę temu zdobyła prawo jazdy. Długość pojedynczego szkolenia jest dopasowywana do kompetencji i umiejętności każdego zainteresowanego (kurs początkowy, kurs uzupełniający). Podstawowym wymogiem jest także ukończenie 21 lat i przedstawienie aktualnego potwierdzenia od specjalisty medycyny pracy i od psychologa. Sprawdzą oni, czy nie ma konkretnych przeciwwskazań do przyjęcia do pracy w charakterze profesjonalnego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

W trakcie szkolenia wszyscy kursanci będą nabywać wiedzę z działu psychologii przewożenia towarów. Na zajęciach zaznajomią się z tematem stresu, który wyjątkowo intensywnie oddziałuje na działanie za kierownicą. Jego centrum potrafią być ekstremalnie nieprzyjemne sytuacje na drodze bądź sytuacje życiowe transportowanych pacjentów. Zajęcia teoretyczne mają za zadanie wytłumaczyć uczestnikom takie kłopoty, jak: oddziaływanie charakteru na podejmowanie decyzji za kółkiem, dużego stresu, alkoholu i innych środków narkotycznych na umiejętność manewrowania samochodem.

Psychologia przewozu zawiera elementy psychologii kognitywnej, psychofizjologii, psychologii zdrowia i dużej liczby innych gałęzi. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie egzekwowana dogłębna wiedza wszystkich zagadnień, bo jest to cel studiów podyplomowych. Ostatnio ta nauka gwałtownie się rozwija, bowiem bardzo dużo osób z prawem jazdy chce mieć wyraźną specjalizację, np. zamierza dostarczać wartości pieniężne lub rannych pacjentów do placówek zajmujących się ochroną zdrowia.

Natomiast z drugiej strony kilkunastu psychologów jest zaabsorbowanych analizowaniem kierowców, jako grupy społecznej szczególnie narażonej na napięcia emocjonalne oraz różnorakie inne dolegliwości. Można tu wymienić choćby zbyt dużą sumę godzin spędzonych w samochodzie, zmniejszone stosunki z rodziną (u kierowców podejmujących zatrudnienie w transporcie globalnym) albo wyższe procentowo narażenie na urazy w wyniku wypadków drogowych.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa uczestników – tutaj będą wpisane osoby, które bardzo dobrze znają kodeksy, mają wyrobione odpowiednie nawyki i wcale nie sprawiają żadnego zagrożenia w trakcie prowadzenia pojazdu. Trenerzy będą bazować na dwóch korzystnych cechach owych uczestników: zdolności rozpoznawania zagrożeń oraz na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa kierowców – tu zapisani zostaną kierowcy, którzy niechcący powodują ryzyko dla innych uczestników jezdni. Chcą usunąć swoje braki (mino, że popełniają ich dużo), zamierzają uczyć się dobrego postępowania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kursantów – do niej będą należeli kierowcy, jacy umyślnie wywołują różne zagrożenia oraz intencjonalnie prowokują innych do brawurowych zachowań. Jednocześnie zamierzają poprawić swoje błędy oraz wykazują się chęcią pogłębiania wiedzy i doskonalenia swoich zdolności.

Jeżeli zamierzasz wiedzieć o wiele więcej, kliknij w link obok – kurs na pojazdy uprzywilejowane

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok