W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

profesjonalna obsługa imprez wynajem ekranów LED sprzedaż telebimów
Wynajem telebimu bardziej się opłaca
Kwiecień 9, 2017
reklama toruń identyfikacja wizualna studio graficzne toruń
Dobra strona internetowa jest wizytówką firmy
Kwiecień 11, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi problemami należałoby udać się do biura notariusza?

W Polsce osoba mająca posadę notariusza zajmuje wyjątkowo istotną pozycję, bowiem wcale nie jest tylko – jak to się powszechnie stwierdza – osobą, której mogą zaufać obywatele, lecz także kimś, kto perfekcyjnie rozeznaje się w tajnikach prawa. Notariusz jest więc przedstawicielem publicznym – analogicznie jak mundurowy – i jego celem jest dbanie o interesy Klienta. Do notariusza zazwyczaj wędruje się z konkretną sprawą i powinniśmy mieć ze sobą wszystkie konieczne dokumenty. Te, które będą przez niego skonstruowane są rozpatrywane jak dokumenty oficjalne oraz mają tzw. moc prawną. Inaczej mówiąc, to co było w nich przez strony zatwierdzone wchodzi w życie. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, że do kancelarii notarialnej bezwzględnie należy wziąć, przykładowo umowy zawarte w bankach, testament czyli umowę nabycia lokalu.

Najważniejszym zadaniem notariusza jest robienie wszystkiego jednogłośnie z przepisami prawa, odpowiednio z uzyskaną widzą oraz kompetencjami. Mówiąc w skrócie nie może więc dojść do „pogwałcenia” przepisów, gdy osoba pełniąca funkcję notariusza intencjonalnie wyzyskuje swoich Klientów wdrażając liczne „uchybienia” oraz zniekształcenia. Każdego notariusza obowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki bezpośrednio określa to, jak na przykład rejenci powinni postępować.

Umowy, które sporządzamy na własne potrzeby, m in. umowę najmu działki, potwierdzenie o pełnomocnictwie albo pisma o wydaniu darowizny, mówiąc w skrócie nie są objęte obowiązkowym poświadczaniem przez rejenta. Zwyczajowo figuruje w odpowiednich miejscach pieczęć notariusza, jeżeli zależy nam na tym, by podnieść pozycję oraz uczciwość konkretnego dokumentu. Ściślej mówiąc – wcale nie ma takiego przymusu, nie powinniśmy denerwować się o kolejne zaświadczenia.

Krajowe prawo przewiduje też takie sytuacje, w których rejent jest po prostu niezbędny. Można do nich zaliczyć akty, jakie bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

Niżej znajdują się niektóre spośród tych dokumentów:

Dokumenty nabycia oraz sprzedaży wszystkich nieruchomości – apartamentów, domków jednorodzinnych, działek przeznaczonych pod budowę domu, gruntów agrarnych, działek hobbystycznych itd.

Przekazanie darowizny, w przypadku kiedy ofiarą jest nieruchomość

Oświadczenie woli, czyli testament

Umowa małżonków o osobnych majątkach, a więc tzw. intercyza

Podzielenie spadku, w przypadku kiedy mieści się w nim jakaś nieruchomość

Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie

Wyliczone u góry dokumenty powinny mieć koniecznie pieczątki oraz autograf notariusza. Pozostałe nie muszą mieć wyglądu aktu notarialnego, można sporządzać je w swobodny sposób. Trzeba wspomnieć, że przede wszystkim umowy zaakceptowane przed notariuszem naprawdę są zgodne z literą prawa.

Jeśli mamy na względzie spółki handlowe, wówczas muszą one zawierać w asyście notariusza, przykładowo zgromadzenie wspólników, papiery dotyczące majątku zakładowego, dokumenty tyczące się przejęcia poprzez partnera wyznaczonej części udziałów.

Przygotowanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz uzupełnienie jej pieczęcią i podpisem notariusza podlega właściwym stawkom. Są one stosunkowo wysokie, jednakże zależą zwłaszcza od wartości przedmiotu umowy. Jeśli ktokolwiek pragnie odsprzedać posiadłość wartą parę milionów złotych, wtedy powinna liczyć się z ogromnymi kwotami. Ostateczna taksa jest wskazana poprzez Ministra Sprawiedliwości, jednakże faktycznie jest ona duża. Rejenci mówiąc w skrócie nie są zobowiązani do używania największych taks, zaś co najważniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich obniżenie. Do rejenta idziemy zazwyczaj w niesamowicie ważnych sprawach, zatem takich które wymagają uwierzytelnienia poprzez osobę trzecią czy pragniemy przechować pokaźną sumę pieniędzy.

Czy istnieją poza tym inne odpłatności oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż rejent musi obowiązkowo pobrać za własną działalność honorarium, musimy sfinansować podatek, m in. od darowizny oraz uregulować opłaty sądowe. Stawki te są przenoszone poprzez rejenta adekwatnemu urzędowi skarbowemu lub sądowi. Na każdym papierze powinniśmy dobrze sprawdzić, co powinniśmy opłacić. Bardzo często Klienci piszą do Kancelarii w Toruniu i pragną natychmiast zdobyć informacje mówiące o tym, ile dokładnie wynoszą poszczególne opłaty. Wyłącznie w przypadku taksy notarialnej jest szansa negocjacji opłaty, ponieważ na różne inne należności osoba mająca posadę notariusza zwyczajnie w ogóle nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Po pierwsze – notariusze krótko mówiąc nie mogą podejmować się działań, które przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w pełnieniu zadań osoby zaufania publicznego. Rejent absolutnie nie może więc zajmować się handlowaniem, pośrednictwem (przykładowo w nabywaniu działek) czy poradami w biznesie.

Po drugie – absolutnie nie może podejmować zatrudnienia bez wiedzy izby notarialnej, może to być jednak zawód pracownika uczelni, pedagoga lub będącego skupieniem obu.

Po trzecie – pod jednakową nazwą jest w stanie pracować kilku notariuszy (m in. w formie spółki cywilnej) chociaż z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli chcesz wiedzieć o wiele więcej, kliknij w odnośnik obok – Kancelaria notarialna

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok