Warning: include_once(/opt/alt/php-xray/php/smart-advice-plugin/cl-smart-advice.php): Failed to open stream: No such file or directory in /home/ddr529/public_html/syngen.com.pl/wp-settings.php on line 398

Warning: include_once(): Failed opening '/home/ddr529/public_html/syngen.com.pl/wp-content/mu-plugins/cl-smart-advice.php' for inclusion (include_path='.:/opt/cpanel/ea-php82/root/usr/share/pear') in /home/ddr529/public_html/syngen.com.pl/wp-settings.php on line 398
Podpis kwalifikowany Toruń – Syngen
DJ na wesele Toruń – jak zapełnić parkiet?
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć i używać certyfikatu kwalifikowanego?

Procedura założenia certyfikatu kwalifikowanego nie jest przesadnie trudna. W kilku prostych krokach można uzyskać indywidualny podpis elektroniczny, wskazany tylko i wyłącznie jednej osobie. W jaki sposób uzyskać osobisty podpis elektroniczny? Potrzeba tylko kupić komplet gdzie znajduje się oprogramowanie, czytnik oraz karta, a potem zainstalować program w komputerze. Ostatecznym krokiem jest zatwierdzenie personaliów klienta w siedzibie sklepu. Spotkanie jest konieczne do zamówienia elektronicznego podpisu kwalifikowanego, ze względu na to, że to za sprawą spotkania firma dostarczająca certyfikaty potwierdza, że odpowiednia, nieudająca nikogo innego, osoba będzie korzystała z podpisu.

Jeżeli jednak kolejne kroki będą dokończone z osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego można korzystać bez ograniczeń na zatwierdzony czas. Upływ daty ważności można wybrać samodzielnie. Kupując komplet decydujemy, czy potrzebujemy elektronicznego podpisu kwalifikowanego  na 2 czy 3 lata. Po tym okresie wystarczy odnowić indywidualny podpis i wciąż używać go bez trudu. Aby móc bezpiecznie używać podpisu kwalifikowanego wymaganych jest kilka czynników, jakie decydują o właściwym zostawianiu podpisu.

Z jakich elementów składa się bezpieczny indywidualny elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Podstawowym sprzętem, koniecznym, żeby móc używać certyfikatu kwalifikowanego jest komplet zamówiony w sklepie certyfikowanego producenta lub jego partnerów. Z reguły w zestawie są: program komputerowy służący obsłudze certyfikatu kwalifikowanego, kryptograficzna karta oraz czytnik lub token.

Co więcej do każdego certyfikatu kwalifikowanego dodane są 2 specjalne kody PIN oraz PUK. Są one potrzebne do prawidłowego korzystania z certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN używany będzie za każdym razem przy podpisywaniu dokumentów, z kolei kod PUK stanowi ochrona w sytuacji jeśli wprowadzony kod PIN był trzy razy wprowadzony z błędem i przez to e-podpis miał zostać zablokowany. Dobry kod PIN nadawany przy indywidualnych elektronicznych podpisach kwalifikowanych zwykle składa się z 6 do 8 cyfr. To kluczowe, by zachować kod PIN z dale od innych osób. W razie potrzeby kod PIN można zmienić.

Posiadając zarówno token lub czytnik oraz kod PIN, to wystarcza, by sygnować dokumenty, z uwagi na to przekazanie ich innej osobie może poskutkować pojawieniem się kłopotów. Przyczyną tego jest to, że podpis elektroniczny ma taką samą moc prawną, co podpis odręczny. W razie utraty jednego z komponentów do wstawiania certyfikatu kwalifikowanego, trzeba natychmiast powiadomić centrum certyfikacji, by doprowadzili do wyłączenia podpisu, żeby nie miała inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tu podstawą, ze względu na to trzeba wykazać ostrożność.

Jak mogę podpisać elektroniczny dokument?

Korzystanie z certyfikatu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych czynności. Korzystanie z indywidualnego podpisu kwalifikowanego pozwala na sygnowanie dokumentów w wielu formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie pozwala na używanie podpisu w paru programach: świetnie zintegrowany jest m.in. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można sygnować poprzez aplikację do ich czytania: Adobe Reader. Wystarczy otworzyć potrzebny dokument i znaleźć opcję pośród wgranych certyfikatów. Należy wskazać swój indywidualny osobisty e-podpis, a następnie ocenić, czy jest on dobry. Po tych czynnościach wystarczy zapisać wprowadzone dane, jednocześnie wybierając folder zapisu. W tym momencie konieczny będzie kod PIN, jakim zostanie potwierdzone złożenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, dokument jest podpisany.

Jak powinien wyglądać właściwie podpisany dokument?

To, czy dokument jest odpowiednio podpisany można łatwo ocenić poprzez program lub poprzez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki opcji odczytu informacji o autorze. Program pokazuje zachowane dane na temat podpisu oraz osoby, która podpisała dokument. Aby odpowiednio sygnować dokument elektroniczny, trzeba podążać za instrukcją. W narzędziach programu muszą znajdować się łatwo dostępne opcje, w tym opcje korespondujące z certyfikatami kwalifikowanymi. Trzeba pośród dostępnych certyfikatów odnaleźć osobisty, a potem ocenić, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, wystarczy wybrać opcję „podpisz dokument” i zatwierdzić swoje działania poprzez podanie swojego numeru PIN. Od tej pory dokument jest podpisany prawdziwym elektronicznym podpisem .

Warto jednak pamiętać o tym, że podpis elektroniczny ma równą moc prawną, co odręczny podpis. Ze względu na to, trzeba sygnować tylko takie dokumenty, jakich wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Szczególnie, jeśli są to dokumenty potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Koszt osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Aby przedstawić koszt osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego, trzeba zastanowić się nad tym, jak będziemy korzystać oraz jak długi okres czasu będziemy potrzebować e-podpisu. Finalizując zakup najlepiej wskazać, którym sprzętem chcemy operować – to jest, które elementy będzie zawierał wybrany komplet oprócz samego programu sterującego podpisem – a do tego jego data ważności ważności. Własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany można wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Co więcej na koszt certyfikatu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Jeżeli chcemy posiadać usługę instalacji programu przez sprzedawcę podpisu lub zyskać dodatkowe usługi, np. opcję znaczników czasu, określającą precyzyjny moment podpisania pliku. Trzeba mieć na uwadze, że koszt certyfikatu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok